O GADANIU

Mariusz Muszczyński



My ludzie posiadamy tę cechę, że mówimy. Dużo i mało. Głośno i cicho. Ładnie i brzydko. Mądrze i głupio. Sympatycznie i uszczypliwie. Z miłością i ze złością. Mówimy wesoło i poważnie. Mówimy całą prawdę i guzik prawdę. Rzeczą, wynoszącą człowieka ponad zwierzę, jest słowo, ono też często strąca go poniżej zwierzęcia. 


Jak to jest, że najpierw chcemy, by dzieci zaczęły mówić, a potem całe życie je uciszamy?

Mówimy, ponieważ coś nas cieszy, irytuje, dziwi, martwi.
Ponieważ tak interpretujemy świat. Słowami wyrażamy swoją wersję życia, swoją historię. Podobno żaby widzą tylko kontury, nagłe zmiany barw, zarys małych obiektów. Żaba nigdy nie zobaczy twarzy swej matki (może i dobrze). Widzi tylko tyle, by zjeść i nie zostać zjedzoną. W świecie żab nie ma mercedesów, zachodów słońca, gwiazd. Również nasza interpretacja świata tworzy nasz własny język. Dla człowieka życie to osobista historia. Każdy człowiek ma swoją własną interpretację życia i swój język.  


W Bibilii czytamy, że łagodna odpowiedź uśmierza gniew, lecz przykre słowo wywołuje złość. Przyp.15:1 

Każdy zna siłę jednego i drugiego. Wiemy czym są słowa łaski i pokoju oraz czym są słowa sądu i bólu. 
W 8 rozdziale ewangelii Jana jest ciekawa historia. Przedstawia kilka zdań Jezusa, które pokonały zło.
Jest to również jeden z najbardziej kontrowersyjnych tekstów, pominięty w niektórych manuskryptach, być może z powodu uprzedzeń, dyskryminacji i surowego sądu moralnego. Może z powodu innego rodzaju języka. 

Był piękny, słoneczny ranek w Izraelu. Wszystko było ustawione. Umówił się z nią. Pozostali czekali w pobliżu domu. Wiedzieli kiedy wejść. Kobieta była zmieszana, nic nie mówiła. Domyśliła się. To prowokacja. Ona była tylko narzędziem. Chodziło im o Jezusa, o wykazanie braku spójności między nauczaniem, a literą prawa. 
Albo się sprzeciwi prawu Mojżesza, albo prawu Rzymu.  

Ale Jezus milczał i pisał po ziemi... 
W przypadku konfrontacji, konfliktu, napięcia, prowokacji, małżeńskiej kłótni, mamy tę naturalną tendencję walki słowami i argumentami. Oczywiście, wtedy jest za późno na myślenie, więc teraz, na spokojnie zadajmy sobie kilka pytań: 

CZY SŁOWA SĄ WOGÓLE POTRZEBNE?

Lepiej milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.
                                                                                                                                A.Lincoln

Milczenie to najlepszy sposób reagowania na kryzys. Stare przysłowie mówi, mówienie jest srebrem, a milczenie złotem. Milczenie to doskonałe narzędzie w relacjach, ale jakże trudne. To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia! Mówi się, że dyplomata to człowiek, który dwa razy pomyśli zanim nic nie powie. Zanim się odezwiemy, dobrze jest odczekać, uspokoić myśli. Milczenie pokazuje, że mamy kontrolę nad sobą i sytuacją. Każdy potrafi się odezwać, nie każdy potrafi milczeć. Pan Bóg też czasem milczy, może dlatego, że nigdy nie wpada w panikę. 

Ktoś mnie kiedyś zawiódł. Moje emocje zaczęły podpowiadać różne ciekawe i okrutne rozwiązania, ale udało mi się zacząć od milczenia. Potem stwierdziłem, że zamiast cokolwiek powiedzieć, napiszę list, nie po to, by go dać tej osobie, ale żeby coś z siebie wyrzucić. Nie zawsze warto mówić. Niestety ciągle zdarzają mi się sytuacje, gdy powiem coś w przypływie impulsu. Jestem czasem jak dziurawy wąż ogrodowy, który nie potrafi kontrolować strumienia wody. 

CZY MOIM MOTYWEM JEST DOBRO I TROSKA?

Pewnego razu Jezus spotkał człowieka, który nie bardzo rozumiał o co Jezusowi chodziło. Mimo wszystko Jezus spojrzał na niego z miłością i powiedział, jednego ci brak... Można to samo powiedzieć bez miłości. Można powiedzieć ze wzgardą, z uśmieszkiem cynizmu, ze złością. Słów powiedzianych w gniewie zawsze żałujemy. Jak czytamy w Panu Tadeuszu: Słowo wiatr, w sporach słownych nigdy nie masz końca...

CZY MOJE SŁOWA PRZYNIOSĄ POMOC, DOBRO, UZDROWIENIE?

Jeśli rozmawiamy jak Pawlak z Kargulem, to efekt będzie nieciekawy. W kontekście małżeństwa Biblia mówi, co Bóg złączył, człowiek niechaj nie rozłącza. Nie trzeba diabła. Wystarczą ludzkie słowa, postawy i można zepsuć coś dobrego. 

Słowa Jezusa były słowami ratującymi życie. 

...KTO Z WAS JEST BEZ GRZECHU NIECH PIERWSZY RZUCI KAMIEŃ...

Niech pierwszy oskarży, wyrzuci słowa, osądzi, ośmieszy, poniży, wzgardzi. 
Czy był tam ktoś bez grzechu? Kto mógł potępić? Owszem, jeden. Ten niezwykły, Syn Boży. Ale tego nie zrobił, ponieważ przyszedł w innym celu, aby akceptować i ratować. Nie chodzi o to, że nigdy nie wolno nikomu wymierzyć kary, ale zwykle najgłośniej krzyczą najbardziej winni. Jezus swoim stwierdzeniem uciszył zgiełk, uporządkował chaos, oddzielił dobro od zła, światłość od ciemności. Pokazał, że akurat w tym wypadku kobieta nie jest najbardziej winna. 

...JA CIĘ NIE POTĘPIAM...

Bóg jest dobrem, więc wszystko, na co duch narzeka,
Zło, śmierć i potępienie, pochodzi z człowieka. 

                                                                        A. Mickiewicz

Nie potępiam cię z miłości i troski. Nie potępiam cię z zasady. Masz we mnie wsparcie, masz we mnie pomoc, masz we mnie schronienie, masz we mnie przyjaciela, przy mnie jesteś bezpieczna. 
Lęk przed społecznym potępieniem jest u człowieka bardzo silny i zdarza się, że przeważa on nad lękiem biologicznym.
W Nowym Testamencie występują trzy greckie słowa określające osąd: 
krino - odróżnić, rozstrzygać 
diakrino - wątpić, oceniać 
katakrino - skazać, ogłosić wyrok, potępić

Jezus użył to trzecie, najmocniejsze. 
Nie będziesz skazana i potępiona. Nie zginiesz. Jezus nie tylko uratował tę kobietę przed grupą okrutnych obłudników, ale przed wiecznym potępieniem. 

...IDŹ I WIĘCEJ NIE GRZESZ...
Jest lepszy sposób na życie 
Jest lepsza droga
Daję ci siłę, by żyć inaczej
Jest nadzieja
Jest przyszłość 

Prawe życie jest następstwem Bożego miłosierdzia, a nie potępienia. Bóg najpierw nas z sobą pojednał, najpierw nam wybaczył w Chrystusie, a teraz daje nam łaskę, byśmy żyli z Nim i dla Niego. Bodźcem do dobrego życia nie jest gniew, ale łaska. Człowiek dorasta do dobrych oczekiwań. Jezus najpierw powiedział nie potępiam, a potem nie grzesz. Nie odwrotnie. Skupienie się na grzechu zawsze prowadzi do upadku, skupienie się na Bożej łasce prowadzi do prawości i świętości życia. 

Wartość naszych słów dobrze wyraża wiersz Emily Dickinson. Bo w życiu nie chodzi o to by gadać, ale leczyć, słowami i milczeniem. 

Nie miałam czasu na Nienawiść
Bo
Grób mi był Przegrodą 
Życie nie było
Dość pojemne 
Aby w nim zmieścić – Wrogość 



9 komentarzy:

ks. Marek pisze...

Bracia i Siostry, jest już najnowszy post księdza Marka - http://slowo-boze.blogspot.com/2014/09/objawienia-w-medjugorje.html . Zapraszamy do komentowania i czynnej dyskusji. Bóg zapłać.

Unknown pisze...

a słuchać tak mało osób potrafi...
akcesoriadolazienki

Blogkatolika.pl pisze...

Słuchać jest trudniej niż mówić bo trzeba pokonać własny egoizm i przyjąć że ktoś możne nam coś ciekawego powiedzieć.

Mi podoba się sentencja:
"Pomyślałeś nie mów, powiedziałeś nie zapisuj, zapisałeś nie dziw się." ;)

sara pisze...

bardzo mądry tekst... chyba zacznę odwiedzać waszego bloga o wiele częsciej

dawid pisze...

zgadzam się ze wszystkimi komentarzami :) a przede wszystkim z artykułem :) pozdrawiam!

Jagoda pisze...

świetny wpis!

ala pisze...

mówić każdy potrafi, tylko często są to niestety nieprzemyślane rzeczy

KedarNucok pisze...

Chwała Panu za te słowa! Bóg zapłać autorkowi, wiele cennych informacji - big szacun!
Cieszę się z wywołanego tematu, gdyż męczy mnie już moje "krzywogadulstwo" i modlę się do Pana Jezusa by mi je zabrał! bo wiecie, czasami to sam siebie głupotą rozwalam. Pragnę się podzielić z Wami przeżyciem, które ostatnio mi się przytrafiło a idealnie pasuje do tematu. Kiedy ostatnio przeżywałem rekolekcje wielkopostne ksiądz prowadzący zaproponował, że po zakończeniu mszy świętej namaści wszystkim chętnym specjalnie wsześniej do tego przygotowanym "świętym olejem" chore miejsca w celu ich uleczenia. Od razu ustawiła się kolejka wiernych. Każdy klękał przed nim a On najpierw pocierał olejem czoło a potem wcierał go w dłonie modląc się przy tym nad każdym. Szło gładko. Gdy przyszła moja kolej, uklęknąłem i po czole i rękach mówię do Niego - Ojcze,.. jeszcze język bo mi tyle kłopotów czasami sprawia, że już sam nie wiem co począć.. i wystawiłem cały język do Niego;) a On spojrzał na mnie badawczo, zaśmiał się głośno w oczach, namaścił kąciki moich ust a potem położył rękę na mojej głowie i modlił się przez chwilę. To było niesamowite przeżycie chyba dla nas obu.. jednak, jak narazie nie przyniosło mi upragnionego efektu ale nie ustaje w wierze i dalej się modlę! zresztą dużo by o tym gadać kochani ale.... #czuwaj!

Kaśka pisze...

Milczenie jest złotem:)
Pozdrawiam serdecznie